Copyright 2017 - Minden jog fenntartva.

A kezdetek

A rally alapötletét a Budapest-Makaó eszement futamából merítettük... Ugyanis amikor az első ilyen futamot meghirdették, akkor lehetőség volt egy kis ráhangoló Budapest-Makó távon zajló rövidebb szakaszon kipróbálni a magát az embernek.
Az egyik kedves barátommal úgy döntöttünk, hogy erre a kellemes alföldi gurulásra mi is benevezünk motorkerékpárokkal. De mivel már akkor évek óta endurózgattunk, ezért úgy gondoltuk, hogy akkor lenne ez a táv igazán kihívás, hogy ha Jawa Babettákkal vágnánk neki. Az elhatározás megvolt - már csak motort kellett hozzá szerezni. A piacon elég sok Babetta volt, de végül csak 10-15e Ft-ért találtunk olyat, amivel már akár neki is mertünk volna vágni a futamnak. Már-már meg is vettük a gépeket, amikor jött a hideg leves: a motorosoknak 10eFt/koponya a nevezés.
Csóró pályakezdőként örültünk, hogy a motorra valót össze tudtuk szedni - így aztán szépen túlléptünk ezen az egészen...
És közben eltelt pár év...
És a hangyák csak dolgoztak...
Így aztán amikor egészen véletlenül - már magam sem emlékszem rá, hogy hogyan... - hozzám kerülte egy Piaggio Bravo kis moped, már semmi sem állta az utamba, hogy meghirdessem és leszervezzem az I. Budapest-Szeged offroad mopdedrally-t.

A jelen

Az első pár futamon alig pár tucattan vettünk részt (az elsőn konkrétan féltucatnyian), aztán szépen híre ment a dolognak és a X. MopedRally-ra már közel 300 nevezés érkezett be. A mögöttünk lévő sok-sok év rengeteg tapasztalattal szolgált. A résztvevők számának növekedése egyre komolyabb szervezési feladatokkal járt. Szerencsére az alapelveket azóta is sikerült tisztán tartani.

  1. Nincs részvételi díj.
  2. Bárki indulhat, akinek van 50 köbös gépes és megfelelő papírja.
  3. Ez nem verseny, hanem teljesítmény túra - nincsenek első és második helyezettek. Csak teljesítők és nem teljesítők. (Ezt a legnehezebb lenyomni jó pár ember torkán).
  4. A futam alatt nem szemetelünk, figyelünk a természetre: a szükségesnél nem terheljük azt meg jobban.
  5. Megőrizzük a futam családias hangulatát. Nem rohanunk, nem tépünk, hanem segítünk a lemaradóknak, a bajba jutóknak.

2016 év végén alapítottunk egy Egyesülete, ahová szívesen vesszük a résztvevők felajánlásait... mi is benzinnel járunk, néha eszünk és alszunk is valahol alapon. Szerencsére az adakozó kedv oly magas, hogy az 1. alapelvünk biztosítottnak látszik. 2019-től lehetőségünk lesz majd a 1%-os felajánlások fogadására is - az lesz majd az igazi, de ez azért még odébb van.

Kicsit kinőtte magát a nagy tavaszi Budapest-Szeged Offroad MopedRally.  Tavaly már 3 nyomvonalon indultunk (1. Klasszikus pedálosoknak, 2. Simsonos verseny nyomvonal (mert ők kiharcolták, hogy egy külső szponzor által biztosított kupasorozat kerüljön náluk szétosztásra) és egy közös visszafelé is, hogy körtúra legyen). Ehhez nagyon-nagyon sokat kellett a bejárással, az egyeztetésekkel foglalkoznunk, így valószínűleg ezt nem fogjuk tudni tartani. Pedig az igény meg lenne rá. Hiszen egyre többen jelentkeznek versenyendurókkal, akiket vétek összeengedni a nyugodt, klasszikus gurulásra vágyókkal... Jelenleg ez a legnagyobb problémánk. Ha van 5leted - oszt meg velünk!
Előbb-utóbb nem fogjuk megúszni súlyosabb baleset nélkül. A max. 50-nel menő mopedek terepen nyújtott 40-es tempójánál még nem féltem ettől. De a 60-70-et is tartósan bíró versenygépeknél ez egy komoly probléma. Most ott tartok, hogy ha nem tudunk valamit kitalálni, valamit közösen, akkor egyszerűen megtiltom az indulásukat.

A tavaszi rally mellett minden nyáron kimegyünk Erdélyországba egy kisebb bandával offroadozni valódi hegyi terepen ez az Erdélyi MopedTúra - a nevével ellentétben, általában robogókkal.

Ősszel lenyomjuk az Őszi MopedRally-t, amit jövőre valószínűleg körtúrává alakítunk...

Télen - a két ünnep közöt - már mopedekkel is részt lehet venni a HCC HÓ rendezvényünkön.

 

A MopedRally nem titkolt célja, hogy egy jó közösséget kovácsoljon össze a kismotorok szerelmeseiből. Ez a kis csoport elég nagy beleszólással bír a rendezvények szervezésében, lebonyolításában. A kapu mindenki előtt nyitva áll, a csoport létszám dinamikus, hiszen az évek során mindenki változik. Elveszíti az érdeklődését az 50 köbös játékszerek iránt, más irányba sodorja az élet. De ha te úgy érzed, hogy a jelenlegi élethelyzetedben szívesen tennél azért, hogy a MopedRally szellemisége fennmaradjon, erősödjön, akkor gyere és segíts nekünk!
Az 50 köbcentit nem véletlen hangsúlyoztam ki. Minden évben megküzdünk azokkal az 50 köbös gépekkel, amik a tuningolások miatt már nem is emlékeznek az 50-es létre (sajnos a gazdáik se nagyon). Szeretném kihangsúlyozni: a MopedRallyi mindig is az 50 köbösöknek íródott és mindig is nekik fog szólni. Ha neked nagyobb géped van és mégis részt szeretnél venni a rendezvényeinken, akkor a legtisztább az lenne, ha erre az alkalomra kérnél egy valóban 50-es gépet valakitől. Vagy vennél... Nem egy nagy beruházás, főleg nem annak a tudatában, hogy a Rally után szinte ugyanazon az áron el is tudod adni... Sajnos a törzsgárdában is egyre inkább elharapódzik a 70-80-as tuninghengerszett használata. Teljes mellszélességgel küzdök ellene - bárkivel hajlandó vagyok összeveszni. Ez itt az 50-es gépek rendezvénye - légy szíves tisztelj meg minket azzal, hogy nem akarsz nagyobbal jönni. (Hivatalosan a 30 évnél idősebb gépeknél nyeljük csak le a 60 (ugye ez se 70...) köbös tuning hengert.
Viszont! Az 50 köbös gépedet pont úgy tuningolod, ahogy akarod! Csak maradjon 50.
Ha igazán hű akarsz lenne a MopedRally szellemiségéhez, akkor hagyományos betekerő pedállal rendelkező géppel jössz... ugye... ;)

f t g