Copyright 2018 - Minden jog fenntartva.

Egy kis előzetes statisztika:
Konkrétan indulók száma: több mint 90 fő
Beérkezők száma: 42 fő (ebben időn kívüliek is vannak - de ők is minden ponton végig menve érkeztek)
Legkorábban érkezők a robogós futárok voltak, de nem sokkal utánuk már a simsonosok is befutottak.
Legrövidebb idő: kb. 9:15 perc körüli.
Az összesített eredmény excel táblája innen tölthető le (futárok pótoltok??)!

És akkor ejtsünk egy szót azokról is, akiknek nem sikerült végig érniük. Íme egy lista azokról, akik becsületesen lejelentették ezt a tényt és így nem kellett csontig rágni a körmünket a célban rájuk várva:

Komáromi simsonsok minim mopedrally-nál műszaki probléma miatt
MVM kör + Janner Tázlárnál műszaki problémája maitt
Nagykátai vadkanok és libakergetők Jakabszállás előtt műszaki problémák miatt feladták
Csótány menyétek
Fekete sereg Dorozsmán kiszállt
Shaperz rally Takydomb után - elfáradtak
Szegedi team Jakabszállás előtt műszaki problémák miatt feladták

Domi szerint:

 

Immár ötödször vágtam neki a hűséges SIMSON SR50 robogómmal a könnyednek egyáltalán nem nevezhető távnak, és jutottam le vele ismét komolyabb műszaki probléma nélkül a sziksósi kempingbe.
A szintidőbe most is sikerült beleférnünk. A csapatunk 6 különféle Simsonból, és két robogóból állt. Sajnos csapatszinten nem volt szerencsénk, mivel akadtak műszaki problémáink. Először az egyik Simsonban kellett csereberélgetni a gyertyákat, mert valamiért finnyás volt a gyújtása, de a végére megjavult. Utána nem sokkal az egyik robogót irányító motorosunk jelezte, mintha érezhetően csökkenne a meghajtó erő a hátsó keréken. Mikor a zsilipes feladathoz értünk, a motor erőtlenül le is állt, és már többet el sem akart indulni. De mi azért megpróbálkoztunk az újraélesztéssel – sikertelenül. Másfél órán át próbálkoztunk a műtéttel, majd a mentés hívása után kivontattam a Kunbaracsig. Ekkor már 13 óra után voltunk és folytattuk tovább az utunkat. Töretlenül motoroztunk a kihívásoktól nem mentes, innentől erősen homokosba hajló sivatagias talajon.
A postaládás ellenőrző pontnál találkoztunk Takival, aki megemlítette, hogy eléggé a végén vagyunk a sornak, de legalább haladunk. A Jakabszállási MOL kúton nekem is akadt egy kis szerelnivalóm, ugyanis az SR-em váltórudazatának a biztosítása valahol elveszett, így a váltás meghiúsult. Szerencsére ez a benzinkút előtt vagy 10 méterrel történ, így ezzel a szereléssel időt a tankolások miatt nem veszítettem. Ezt a gondot egy darab drót, és alátét segítségével villámgyorsan orvosoltam, és ellenőriztem az üzemanyagszintet is. Itt tankoltam bele a motorba a magammal cipelt 3 liter keveréket, amivel tele is lett a tartályom. Egy rövid pihenés, és motorátvizsgálás után folytattuk az utunkat. Na innentől volt igazi poros – homokos a táj. Biztosan haladtunk, továbbra is itiner szerint pontról – pontra, és jegyzeteltük a feladatok megoldásait. A második szakasz közepe táján a másik robogósunk is erőhiányra kezdett panaszkodni, amitől egy kicsit megijedtünk, ugyanis ezen a talajon nem tudtunk volna a segíteni a motor vontatásában, ugyanis haladni is alig tudtunk. A levegőszűrő fedél levétele után derült ki a gyengeség oka: a motor nem kap levegőt, ugyanis a szűrő tele volt. Levegőszűrő tisztítása után már tudtunk is tovább „száguldani”. Végül 20 óra 10 perckor beértünk a kempingbe, 10 perccel a 12 órás szintidő előtt, ahol Takiék már vártak minket. Itt tudtuk meg, hogy az indulók több mint a fele megint feladta a küzdelmet.
Egy jót vacsoráztunk, megbeszéltük a nap eseményeit, és nyugovóra tértünk.
Ekkor még nem tudtuk, hogy a másnap is tartogat nekünk megpróbáltatásokat.

Reggelizés után útnak indultunk a motorokkal hazafelé. Az első kúton tankoltunk, majd kb Üllés és Zsana között az egyik simson dadogni kezdett, majd újraindult. Az itt kialakult zűrzavarban ketten egymásnak mentek. Szerencsére a sebesség nem volt nagy, csak a robogós társunk szerencsétlenül esett. Az ütközés erejét az állával tompította az érdes aszfalton, minek egyenes következményeként az állán a bőr folytonossági hiányt mutatott, amihez az ütközés következményeként erős, migrénszerű fejfájás is társult. Elsősegélynyújtás közepette mentést hívtunk hozzá, és a többiek némi (vagy két óra) lélekpátyolgatás után tovább indultak. Én maradtam bevárni a sráccal a mentést, habár sem nekem, sem a motoromnak nem volt baja. Már azt hittük, hogy „ennyivel” megúsztuk, és csak haza kell érni, de nem. Alighogy felpakoltunk, és indultunk, jött a telefon, hogy az egyik Simsonnak megragadt a motorja Soltnál, de úgy, hogy gumi csíkot húzott az aszfaltra. Így a mentés máris duplán sikeres lett. Mintegy 40 perc múlva felvettük a motorja mellett búslakodó társunkat.

És most az adatok:
8:20-kor indultunk, és 20:10-kor értünk le szikire. Így a szintidőnk 11 óra és ötven perc volt.
A motorra szerelt biciklis computer adatai szerint a gurulóidőnk 7 óra és 5 perc volt, mentünk 208 Km-et, és 53 Km/h volt a legnagyobb sebességünk.
A gurulás közbeni átlagsebességünk 29.2 Km/h, a számított átlagsebességünk pedig :17,35 Km/h volt.
A hazavezető úton mért adataink: 182 Km, 4 óra 05 perc alatt, 58 km/h-s maximális sebességgel. Így az átlagsebesség 45,5 Km/h lett – aszfalton.

Motorosok:
Bobek: Motowell
Barnee: Piaggio Typhoon X
Ybrahim: Simson S51 Electronic
S.Zsolti: Simson S51 B
Bandi: Simson S51 B
Krisztián: Simson S51 B
Viktor: Simson S50 N
És jómagam : Simson SR50 (roller)

Jövőre megint ott leszünk, és reméljük a rossz széria az idén volt. (mármint ami a végét illeti)


Péter(Domi65)



Ács Dénes szerint:

 

Taki köszi a bulit!!! Az év egyik meghatározó élménye volt, és remélem mi is visszatérő tagok leszünk.
Mi voltuk a Kőbambi csapat 2 fővel.( Star blokkos S51, Generic XOR robogó Kecskemétről).
Első alkalommal voltunk és Jakabnál döntöttünk a befejezés mellett, habár nem így terveztük.
Pár hónapja találtuk el, hogy ez nekünk való buli. Ekkor még sógoromnak motort kellett csinálni. Így lett az S51-es vázba a Star blokk beleműtve. Az idő rohant, amikor is szembesültünk, hogy 1 hét van az indulásig. A blokk kb. 5 éve pihent felújítva a polcon. Beindult a szerelés, és természetesen minden előjött, ami ilyenkor szokott:-)). Beindulni beindult, de nem volt az igazi. Szerencsére karbi -gyertyacsere után észheztért, ez volt péntek délután.
Reggel irány Ladánybene majd Dunavarsány. Gondoltuk, ha kibírja az oda utat, akkor nagy baj már nem lehet. Benén menet közben értük utol a többieket. Szerencsére semmi gond nem volt.-)).
Ismerkedés, kaja-pia-benzin után indulás. Hozzá csapódtunk egy csapathoz, így kb:.10-11 motoros volt együtt. Hatalmas élmény volt velük motorozni.
Taki -domb után szétszakadtunk, mert az egyik Szimó gyertyaproblémás lett. Nem sokkal később egy másik hörgött le.
Szerelés, takarítás után mentünk tovább. A Star blokkos gépnek ekkor elszakadt a kuplungbovdenje. Hát erre nem godoltunk. Innen a szegedi Simsonos srácokkal nyomolvasásos indián módszerrel még Jakabszállásig elmentünk, majd onnan jöttünk Kecskemétre haza. Már a városban befigyelt még egy hátsó defekt is. A belsőből kiszakadt a szelep. Még szerencse, hogy nem valahol a pusztában történt. A robesszal semmi baj nem volt, hacsak az nem, hogy a műanyagok néha igencsak nyöszörögtek.
Jövőre mindenképpen megyünk, de valszeg nem robival. A sok Simson láttán kedvet kaptam hozzá, valószínüleg beszerzek egy endurót.
Köszönjük a fiúknak a motorozást, a GPS-es vezetést, Takinak a szervezést és minden célba érőnek mélységes elismerésünk és gratulációnk.


Mátyás Dénes szerint:

 

Pszichó Futár Team élmény beszámoló:
A mi csapatunk 6 főről 2-re redukálódott indulás előtt kb 5 nappal. Na sebaj, legalább kihullott a férgese ...
Peti hűséges társa mint minden évben most is az öreg zöld skiper, nekem idén a "használt motor kategóriában 10e-ig" egy csodás 89' Yamaha Jog jutott. Némi felkészítés ráfért volna de nem volt rá se idő, se pénz, lógó főtengely, szar fékek, telók óne, szar ülés. A gondok ott kezdődtek amikor péntek éjszaka még a dzsogszi újra élesztése volt a főbb cél....aztán bütykös gumi és kész.
A benzinkutas találkozó hideg zuhany volt mert szinte üres kútra érkeztünk, de a start helyen már jókora tömeg volt. Gyors ismerkedés, pacsizás az öregekkel, egy szendó az arcba és vártuk hogy mi lesz. Az indulás számunkra zavaros volt de ahogy egyre több csapat elstartolt világos volt a rendszer, ami amúgy hibátlan volt.
Az indulás nem nagyon kedvezett mert tévejegtünk a GPS-sel mivel akkor láttam először.... fekete csík, lila csík, barna csík, zöld csík, "De hol vagyok Én?!" Aztán megint a GPS hátráltatott mert a napsütésben nem lehetett látni azt a ku... kijelzőt és más színű csíkot követtük, persze egy másik csapat is elnézte mivel minket követtek. Aztán megtaláltam a kijelző fényereje menüpontot és innentől megállíthatatlanok voltunk, egészen az első karbi pucolásig. A Taky dombig minden rendben ment csak a sár hiányzott kis dzsogszinak. A Taky dombon kivártuk a köt. pihenőt és indultunk, valahol ezen a szakaszon kaptam egy szöget ajándékba amit köszönök szépen. Tovább haladtunk és megbeszéltük a taktikát miszerint kevés duma és gyors haladás, ekkor kezdtük komolyra venni a futott időt, gyors válaszadást.
Jakabszállásig tök jó utunk volt és ott már jelentős előnyel érkeztünk, már túl voltunk a légszűrő pucoláson, tankoláson mire az elsők beérkeztek.
Hát a sikersztorinak itt hamar véget ért mert a gps érthetetlen okból hirtelen lemerült. Találomra tovább haladtunk de mivel senki nem járt előttünk így lassan, bizonytalanul tudtunk haladni de megtaláltuk a 18as pontot és megbeszéltük hogy bevárunk egy csapatot és kérünk elemet. Ez úton hálás köszönetünk az utánunk érkező nem tudom hogy hívják csapatnak, embernek(50es enduro, simo) a nagylelkű segítségét mert kisegített minket szorult helyzetünkből, nélküled nem sikerült volna! Jól esett hogy nem éltél vissza a helyzettel!
Itt km-ken keresztül üldöztük egymást hol mi őket, hol ők minket. A 20as ponthoz már egyedül érkeztünk de még hallottuk őket. Az ez utáni homokos szakasz mind a kettőnket megviselt. Mivel a dzsogsziban elől nincs működő teleszkóp ezért a kezem már úgy fájt, hogy többször is megkellet állni. Ezen a szakaszon a Skiperen eldugult a karbi, de a még rosszabb, hogy valami leszakadt a kipuban ami miatt annyi ereje sem volt hogy tartsa a tempót.
A 23as ponttól már csak az előnyünkben bíztunk, hátha nem érnek utol.
Kicsit sajnálom a fotózkodás, videózás hiányát de idén komolyan vettük és nyerni jöttünk. Az hogy elsőként értünk célba nagyon jó érzés volt, tapsvihar, fotó, oklevél meg minden..... a többit majd az időeredmények eldöntik.
Taky-nak külön köszönet a halál pontos útvonal trackért, és vicces beszólásaiért!
Jövőre ugyanakkor, ugyanitt addig is mindenki vigyázzon magára és motoros társaira!
Pszichó Futár Team M.Dénes R.Péter



Sipos Zoltán szerint:

Kedves Sorstárak,

Kérlek engedjétek meg, hogy leírjam saját szemszögünkből az események sorozatát. Kezdem máris az elején, már tavaly felhívta a figyelmem Ajax kolléga eme nemes eseményre, de sajnos csak utólag, igaz nem is ismertem előtte. Már akkor eldőlt, hogy indulni fogunk. Folyamatosan készültünk fel, tudván hogy nem szabad az utolsó napra hagyni, nekem mégis sikerült:) A kis motorom 2 év alatt nem produkált annyi hibát mint a rallyt megelőző este. Szép kilátások... sikerült a hibákat elháratani ill. tudomást nem venni róla:D Reggel 6kor volt tali, mindenki időben, rendben. Semmit nem hagytunk otthon, szóval viszonylag zökkenőmentesre sikeredett az indulás(leszámítva hogy miért nem indult a 'kismocsok' de Ajax koma felvilágosított hogy a benzincsap zárva:D) Sikerült már a Rajtig sem tévedés nélkül eltalálni, de időben megérkeztünk. Higgattan konstatáltam, hogy szerencsére nem vagyunk kevesen 'őrültek' és szerencsére nem lógunk ki a sorból:) Sőőt úgy tünt a mi kis csapatunk az átlaghoz képest még felkészültnek mondható. Azért én vakartam a fejem, hogy azok akik már a rajtnál sem tudták elindítani a gépsárkányt miben bíztak, de nem lett igazam egy a rajtnál hengerfej cserés simson is beért(azért ez jelzi hogy a srácok nem ismernek lehetetlent). Kedvenc beszólásom ezen idő alatt: simson tologatás után ' ne engedd 3000 alá, mert nem indul be újra' :DDD
Az útról sokat nem mesélnék, hisz mindenki végigjárta, vagy legalábbis egy darabig:) Amiben mi eltértünk az átlagtól, nekünk autós GPS-ünk volt és az csak az irányt mutatta, így azért néha kellet gondolkodni merre lenne jobb. Sikerült is eltévednünk az én jóvoltomból:) bevittem a srácokat az erdőbe, ezzel vesztettünk cirka 1,5 órát. Féltávnál találkoztunk egy simsonos különítménnyel(sajnos a csapat nevét nem tudom) velük kialakult egy mini verseny, folyamatosan váltottuk egymást az ellenőrző pontokon, de végül előttük 10 percel sikerült szintidőn belül beérkezni:P.
A fogadtatás nagyon jól esett, főleg mivel ez jelezte mára vége a megpróbáltatásoknak. Este még zuhany, kaja, beszélgetés, fiatalok terrorizálása.
Reggel korán kelve jobban összebarátkoztunk a szomszéd faházban megbúvó Jawasaki csapat tagjaival akikkel eldöntöttük, hogy ha már úgyis egy irányban megyünk akkor miért ne eggyüt?! Ezen oknál fogva egy rettentően jól eső öröm-motorozás kiséretében megérkeztünk vasárnap estére.

Köszönünk mindent az önzetlen szervezésért, köszönjük a nagyon kellemes beszélgetéseket, a vidám és élménygazdag visszautat és nem utolsósorban a csapatomnak a hozzáálást!

Aprilia Team:
Ajax79: Aprilia Rx
Guszti76: Aprilia guliver (külön gratula a probléma mentes beérkezésedért!!!!!!)
Repsol69: Rieju RR



Transalpos Jani szerint ez történt:

Üdv Mindenkinek!

Öten vágtunk neki a Rallynak, öt simsonnal. Egy s50n, egy 3 sietséges s51, két 4 sietséges s51 meg egy sr50 robogó. Ezek közül két motor volt folyamatos, szinte napi használatban, na ezekkel végig semmi probléma nem volt ellenben a másik hárommal......
Én eredetileg egy s50b-vel indultam volna de a futamot megelőző napokon edző motorozásokat tartottunk és sajnos elszállt belőle a kompresszió és a rajt előtt két nappal nem lett volna jó ötlet fúrt hengerrel nekivágni. Így szereztem egy 51-est ami kb 3 évet állt egy helyben. Gyújtásában ezt-azt kicseréltem ezen kívül minden jó volt rajta "jó volt egy darabig" A start után 30-40 km-el egyszer csak elkezdett durrogni, cseréltünk kondit meg állítottunk a megszakítón és mentünk tovább. Ez után egy kicsivel újra megállt és nem volt szikra, cserélgettük a gyertyákat, állítgattuk ide-oda és úgy ahogy beindult és ment is kb újabb 5km-t ahol aztán rendesen megmakacsolta magát és kb 2 órás szereléssel tudtunk újra nekivágni és nem is lett tökéletes a gyújtás "ez valahol a Tatárszentgyörgy előtt lehetett egy nyárfásban egy nagy domb mellett"....
Laci barátom direkt erre az alkalomra vett egy hibryd-et " 51-es vázban star blokk" A blokk teljesen fel lett újítva de folyamatos gyújtás problémája volt és a start előtti napon szembesültünk vele hogy a lendkerék van elkopva. Mivel másik s50es lendkereket nem tudtunk szerezni így egy barátjától kért egy 51est amiért péntek este 11kor mentünk el és utána még azt át kellet nézni, olajat cserélni stb.... A start előtt kb 3 órát aludtunk.... Viszont ez volt az egyik gép amivel semmi probléma nem volt.
Ádám jött a roller-el amivel azon kívül hogy nehezen indult melegen, meg egyfolytában a csatornába akart ugratni, nem volt semmi baj.
Tamás egy s50-el jött amit kb 2-3 éve nem használtak és a nagy nap előtt két héttel vette elő. Az avas benzint leengedtük és a friss benzinnel már indult is. Aztán még a biztonság kedvéért a gyújtása fel lett újítva, blokkban szimering csere és kapott új csapszeget meg tűgörgőt. Jó is volt, de a start után 10-20 km-el megmakacsolta magát és szinte csak akkor indult be amikor kedve volt, aztán ha beindult ment egy darabig 1-200 métert vagy éppen több kilométert aztán megállt. Nem tudtunk rájönni hogy mi lett a baja. Szikra volt, benzint kapott, kompresszió volt de ennek ellenére cserélgettük rajta a karbit, a gyújtásban is kondit meg megszakítót és mégsem lett jó. Kecskemét határától kötéllel húztuk be az Auchan parkolóba.
Sanyi kolléga egy "kicsit" tuningolt bivaly s51-essel jött amivel szintén nem volt semmi probléma sőt a végén ezzel a motorral vontattuk a másikat de szinte észre sem vette hogy mögé van kötve valami.
Így összességében jó volt, jót szórakoztunk meg nagyon elfáradtunk. Tanultunk belőle és jövőre kicsit előbb elkezdjük a felkészülést!
TRANSALPosJani


Esszékérdések

 

Az esszékérdésekre beérkező válaszok közül Domijét már olvashattátok az itiner hátulján, gondolom motormentésre várva jöl jött... na, de akiknek erre nem volt ideje, azok kedvéért itt is közzé teszem, de előbb lássuk mások miket írtak:
Spalovszky Viktor válaszai:
1. Magyarországon kik felelnek a vadetetők, vadlesek karbantartásáért?
A vadászegyesületek feladata lenne gondoskodni a vadgazdálkodásról, pontosabban arról a személyzetről, akinek a feladata a vadetetők felépítése, karbantartása, és nem utolsósorban a vad etetése.

2. Bugyi környékén, miért található olyan sok sóderbánya?(Kialakulása fellelése stb…) A jégkorszak végén a község területe egy folyóvizekkel átszőtt, tavakkal, mocsarakkal tarkított tájba olvadt. Eltelt 200 év, lecsapolásokkal, mederszabályozásokkal stb., így alakult ki a ma is tapasztalható egyedülálló kép. Belvízszerű viselkedése egyaránt a talajszerkezet löszös, lápszerű szerkezetének, valamint az alatta lévő kavicságynak, mint vízzáró rétegnek köszönhető. Az 1900-as évek második felében beindult a kavicsbányászat.

3. A Duna-Tisza főcsatorna létrejötte:
(1947-2007)
"Kéne egy a Tiszát a Dunával öszve kap-tsoló ujj hajókázható Tsatorna" - írta Dillher báró 1715-ben őfelségéhez eljuttatott felterjesztésében. A Pest és Szolnok közötti vízi út megvalósítását három hónapi munkával gondolta kivitelezni úgy, hogy a területileg érintett 16 vármegye lakossága ásná azt ki, mindegyike kerek egy mérföldet. A bécsi kamara a tervet további mérnöki megfontolásra félretette, de ennek ellenére valami vitathatatlanul elkezdődött.
A nagyszabású terv az idő múlásával nem veszített varázsából. 1943-ban törvényjavaslat készült báró Bánffy Dániel m. kir. földművelésügyi miniszter aláírásával, melyben a csatorna megépítését a "magyarság legeredetibb bölcsőjének, az Alföldnek gazdasági javulását látta".
1947 tavaszán megérkezett Tildy Zoltán a faluba, felgyűrte inge ujját, pökött egyet tenyerébe és a csillogó ásót beletaposta a puha taksonyi földbe, hogy példáját kövesse több tízezer kubikus, éjjel s nappal talicskázva a földet, hogy néhány hónap alatt eljussanak a kék Dunától a szőke Tiszáig.
Így kezdődött 60 éve.
Az első ásónyomig 1931 és 1935 között 11 nyomvonalat vizsgáltak meg és legkedvezőbbnek a soroksári Dunaágból kiindulva délkeleti irányt követve a Csongrádnál történő Tiszához való csatlakozás bizonyult. A 110 kilométeres távolságon a szintkülönbségek áthidalását 11 zsilip biztosította volna. A Dunától 98 méterről indulva három zsilip segítségével elérve a 212 méteres magasságot, majd onnan nyolc zsilip eresztette volna a vizet vissza 80 méterre a tiszai szinthez. 32 - 33 méteres szélessége elegendőnek bizonyult volna az 1000-1200 tonnás uszályok közlekedéséhez.
A három hónap hamar elröpült, Dabasnál megálltak. Összességében 10 kilométert sikerült megépíteni a csatornából.
2007-ben újra napirenden van a csatorna megépítése. Megindult az elsivatagosodás, aminek nyomán bizonytalanná válik a térségben a sok ember egzisztenciáját jelentő agrártermelés. Az EU-s támogatási keretre támaszkodó fejlesztés jótékonyan hatna a turisztikára, amiből profitálhatnak a csatorna menti helyi közösség.

4. Az alföldi borókások, kialakulása, védelme, a boróka hasznosítása: A boróka mindenütt a sivár talajt növi be, de az egészen silány homokot azonban erősen szenvedi. A boróka az alföldi homokbuckák természetes fás-növényei közé tartozik, és a szürke-fehér-rezgőnyárral, sóskaborbolya-és galagonya­cserjékkel együtt alkotja alföldi xerotherm-erdőinket. Különösen az Agrostis és a Calamagrostis associatio fajainak társulására lép fel természetes úton a Juniperus, míg a széleken a nyár terjed el.
A Közönséges boróka, a ciprusfélék családjába tartozó örökzöld növényfaj. Népies neve: apró fenyő, borostyántüske, borosán, borovicska, fenyőtüske, borsikafenyő, borsfenyő, fenyőmag, gyalogfenyő, törpeboróka, töviskés fenyő, borókafenyő, gúzsfenyő, pattanófenyő, komkék.

Megjelenése:
3–5 m magasra növő, örökzöld cserje. Sudara bókoló. A nőivarú egyedek rendszerint elfekvők, a hímivarú példányok inkább feltörekvők, esetenként oszloposak. Kérge szürkésbarna, kicsit bordás, rostos; hajtásai fölfelé törők vagy bókolók.
Hármas örvökben a hajtásokra merőlegesen álló, 1–2 cm hosszú levelei lapos tű alakúak, szúrósak.
Előfordul az Alföldon is, aminek ez az egyetlen, őshonos fenyőféléje. Védett, jégkorszaki reliktumnak tekintett állománya nő a Duna-Tisza közén, ahol ez az ún. Ősborókás (borókás-nyáras, Junipero-Populetum) a Kiskunsági Nemzeti Park egyik büszkesége. Maga a közönséges boróka nem védett növény, de ez a növénytársulása veszélyeztetett és védendő fás társulás.

Pionír fajként megjelenik minden, kissé rontott termőhelyen (legelőkön, cserjésekben, erdőirtásokon). Jelentősebb termőhelyei:
a kiskunságiak:
bócsa–bugaci ősborókás,
orgoványi rétek,
csévharaszti borókás,
kéleshalmi homokbuckák borókaligetei mellett
a Barcsi Tájvédelmi Körzet ősborókását is természetvédelmi területté minősítették.
Hatóanyagai: invertcukor (kb. 30%), illóolaj (1–2%), juniperin, fehérje, flavonglikozidok, gyanta, viasz, gumi, pektin.

Felhasználása:
Oszlopos termetű változatait kertekben dísznövénynek ültetik.
Régóta használják fűszernek (húsok, mártások ízesítésére, füstölésre), főznek belőle lekvárt és borókapárlatot (borovicska), és felhasználják a gin ízesítésére is. A csípős, édes-kesernyés, zamatos, nagyon aromás ízű bogyójából desztillálják a borókaolajat, ami fűszer- és likőreszenciák alapanyaga. Olaját és a zöld részek lepárlása után fennmaradó kátrányt már az ókori Egyiptomban is használták a balzsamozó szerekben – az olajat gyógyításra is. Ma rovarriasztó szerek és illatszerek alapanyaga.
Jól faragható, jól fényezhető, ezért dísztárgyak, dobozkák készítésére, „berakásra” használható. Fáját a rómaiak füstölőkben használták.
A „fenyődivat” előtti időkben Európában és Észak-Amerikában is kedvelt karácsonyfa volt – helyenként ma is használják még e célra.
Termése a Magyar Gyógyszerkönyvben, ill. az Európai Gyógyszerkönyvben Junipero galbulus néven drogalapanyagként szerepel.
Gyógyte akeverékekben: vizelet-, szélhajtó, emésztést serkentő, vesekőoldó, epekőoldó hatású, hurutos megbetegedésekre, köszvény ellen.
Kitűnő izzasztó hatású, főleg reumatikus panaszokra jó.

A kultúrában:
Az egyik bibliai monda szerint Mária egy borókabokor alá rejtette a kis Jézust, hogy Heródes katonái rá ne találjanak. Azóta a borókának a gonoszt távol tartó erőt tulajdonítanak.

Üdvözlettel:
Tommy
Blazsej
RSVik


Idén a sajnálatos bordatöréses balesetem miatt nem tudtam mopedeshez méltóan végig robogni a túrán, de azért megpróbáltam a legtöbb helyen előforudluni...
Így sikerült összehoznom egy rövidke filmet, amit fogyasszatok egészséggel:

 

(ha ezt hosszúnak találod, akkor itt van a sportmotor.hu-ra szánt kivonat is...)

Comments powered by CComment

f t g