Copyright 2017 - Minden jog fenntartva.

X. Jubileumi Mopedrally beszámolója az egyik PX-es tollából

 

 

 

2013 óta minden rallyn indulok, általában a Tomosos csapat színeiben, tavaly volt szerencsém az Erdélyi Mopedtúrán is részt vennem. Ajánlom mindenkinek, szép kihívás volt. Idénre Taki ajánlása szerint beszereztem egy a jubileumi rallyhoz méltó Honda PX-R 50 mopedet, melyet alaposan felkészítettem és leteszteltem. A rugózása aránylag tűrhető, a 30-35-ös tempót stabilan tudja, lejtőben belenyal még a 40-be is. :)

 

Az előző este a Tomosos csapattal megközelítettük a rajt helyszínét és egy közeli szálláson aludtunk. Már itt megkaptam az első inputokat arról, hogy milyen írtózatosan lassú géppel indulok, de én tudtam, hogy a 35 is elég lehet, de végszükség esetén szabad lassítani. Ezt a filozófiát a tesztelés során begyakoroltam, le is tört minden indexem, meg a többi felesleges dolog már akkor. :)

 

Reggel már 5 óra előtt felébredtünk, senki sem tudott aludni. A rajtoltatásnál kicsit pofátlanul betolakodtunk a Simsonosok közé, mivel tudtuk, hogy minden perc számít, ha le akarunk érni. A Tomososok ezúttal is komolyan gondolták, ezért megegyeztünk, hogy ahol tudnak gyorsabban menni, nyugodtan hagyjanak ott, ha lemaradok, így jártam. A valóság persze mást mutatott, mivel már az első 1-2 km-en megjelent a finom homok, ahol is 1-2 versenyzőjük nagyon lelassult. Türelmesen pöfögtünk és engedtük magunk elé a többieket, amikor is megvolt az első esés. Tükrök, horzsolások, sajgó tagok, de siettünk tovább. Ezután jött egy szántóföld széle jó mély homokkal, hozta is az első defektet. Itt éreztem, hogy ezt ismét nem fogom tudni teljesíteni, ha a Tomososokkal maradok, így ha nehezen is, elszántam magam, hogy máshoz csapódok. Pont jött két kolléga az enyémhez hasonló PX-el, odafaroltam hát melléjük, barátságosan fogadtak, de persze nekik sem volt normális navigációjuk. Mindegy, mentünk a nyomok után annyival, amit a kis mopedek bírtak. 35 mindenen át.

 

Szépen törtünk előre, mentek az ellenőrzőpontok, erős volt a tempó, sokszor lassabb Simsonosokkal is felvettük a versenyt. A Tomosos csapattal közben sms-ben tartottam a kapcsolatot, a mély homok és a sorozatos defektek miatt végleg lemaradtak. (Pedig mit kaptam előző este, hogy én leszek a lassú :))

A 8-as, 9-es pont környékéig szépen haladtunk a Simsonos bajtársunkkal, amikor is egy nagy eséstől letört a komplett lábtartója. Egy tanyán kértünk segítséget, szinte jobb lett, mint az új. Utána kezdtünk komolyan szenvedni a navigáció hiányától, sokat álltunk és nézegettük a telefonokat, amikor is hozzá tudtunk csapódni egy Simsonos csapathoz. A tempójuk kicsit erős volt, de aztán megálltak szerelni és ekkor állt össze a szinte végleges csapat. Két idősebb úr érkezett Sachs Hercules mopedekkel és profi navigációval, számunkra pont megfelelő tempóval. Tapadtunk hát, mint tehénszar a csizmára. Haladtunk rendületlenül, amikor is a mély homok, a kifogyó üzemanyag és a szomjúság miatt civilizációt kellett keresnünk, mialatt el is keveredtünk a GPS-el rendelkező társunktól. Ez volt az első mélypont. Összeszedtük magunkat, benzint kunyeráltunk, pihentünk és a faluban vizet is tudtunk szerezni.

 

Csengelére beérve meglepve láttuk, hogy mindenhol csak motorosok vannak. Aki járni tud, az már ül is motorra. A kocsma előtt is Akrapovic dobos négyütemű Simson Schwalbe állt. Ittunk, aztán vissza az erdőbe. Egy szerencse folytán ismét egymásra találtunk a Herculeses bajtásrsakkal és mentünk és mentünk. A kis gépek jól bírták, bár az egyik PX légszűrő eltömődés miatt gyengélkedni kezdett.

 

Az utolsó 30 km viszont gyilkosnak bizonyult. A váratlanul mély homok és a fáradtság miatt a csapat fele csak tolta a motorokat. Komoly buzdításra volt szükség, hogy fel ne adják. A fittebbek átvették a motorok tolását, én pedig taktikusan kameráztam. :) A Herculesek nem kapták el a homokban, az eldugult szűrőjű PX sem remekelt. Itt elég komolyan felmerült a feladás gondolata, de próbáltam szugerálni a csapatot, előrementem megnézni, hogy meddig tart a homok, kiselőadást tartottam, hogy miként tudunk tovább haladni.

 

Végül jött egy teherautó és sikerült elhitetnem a bandával, hogy a letaposott szűz nyomon ki tudnak menni. Lehet, hogy volt benne valami, mert mindenki kijutott és egy könnyű murván folytathattuk. A szenvedő PX persze elkezdte zabálni az üzemanyagot, ezért az M5-ös autópálya mellé érve a betonos szervízúton megint megálltunk. Szerencsére hamarosan egy kisebb csapat érkezett, akiket útonálló bandita üzembe kapcsolva „megfenyegettünk”, hogy vagy adnak benzint, vagy nem. Ekkor már jó 1,5-2 órája szenvedtünk egy 10 km-es szakaszon, így Róbert, a Lajosmizsén feloszlott Tomosos csapat egyetlen versenyben maradt képviselője utolért minket. Rendeztük sorainkat és együtt szintidőn belül teljesítettük a rallyt.

 

Hatalmas élmény volt, nagyon jó csapat verődött össze és a szárazság miatt ezekkel a gépekkel tényleg jó kis kihívás volt. Könnyített nyom ide vagy oda, semmivel nem éreztem lazábbnak, mint egy átlagos mopedrally nyomot. Bár sejtem, hogy a bejáráson nem így nézett ki a track. Mindenesetre köszönöm a szervezőknek, hogy ismét ilyen izgalmas rallyt hoztak össze. J Végezetül pár apró tanácsot, tapasztalatot szeretnék megosztani annak, aki esetleg kacérkodik a gondolattal, hogy mopeddel (Vmax=40, pedál…stb) induljon:

 

1.       Meg lehet csinálni. Én 130 kg vagyok és a motorom 1kW-os. J (még biciklivel is működik, lásd takacsek.hu)

 

2.       Ha feszegeted a határokat, még így is marha élvezetes és biztonságosabb, mint 60-al száguldozni.

 

3.       A sebesség, lendület rendkívül fontos. Stabilabb a motor, jobban haladsz és kevésbé fáradsz el. Tehát ne vedd el a gázt, csak ha nagyon muszáj.

 

4.       Ne állj meg. Ha valaki megáll előtted, kerüld ki. Ha lassulsz, válts nyomot, pókozz, szaladj, mindegy, csak menj át a necces részen, mert tolni, vagy újra felgyorsulni sok energia.

 

5.       Maradj a nyomban. Ez duplán előnyös. 1 mert nem esel el, 2, mert a motornak kevesebb energiába telik egy már kitaposott nyomban menni, mint magának csinálni újat.

 

Ha nehéz vagy, nem árt, ha váltós, vagy variátoros a gépet. A variátorral ugyan veszítesz a végsebességedből, de könnyebb dolgod lesz a mély homokban.

 

Ezek csupán szubjektív tanácsok, gondolatok, nekem ezek működtek.

 

 

f t g