Hát ezt kénytelen vagyok megosztani veletek... mert ilyet még nem pipáltam... ;)

 

Tavaly vettem a Simson 51-es gyári endurómat... 89-es kiadás. Tirisztoros, 12Voltos rendszer, 4 sebesség stb...

Az őszi mopedrally-t ezzel jártam be. GPS szerint 55 km/h volt a végsebessége, azt szépen vitte. Fél gázzal és full gázzal is...

 

Az őszi rally-n kicsit alul kalibráltam az olajat a benzinhez, így menetközben kétszer is megszorult. Pedig precízen mértem az 50-es keveréket és mindig jó minőségű, full szintetikus 2t olajat használtam... (Ráöntöttem egy kis olajat és mentünk tovább...)

Aki ott volt az őszin, az tudja, hogy irgalmatlan sarakon mentünk át... néhol keményen megmerültünk. A végén nekem is sikerült valahogy egy kis vízhez jutnom, így amikor este, didergő hidegben elindultam hazafelé sajnálattal tapasztaltam, hogy csak fél- vagy annál nagyobb gázzal hajlandó menni a kicsike. Ha kisebb gázt adtam, elkezdett dadogni. Így aztán így jöttem végig - semmi kedvem nem volt útközben szerelni. Amúgy is ez volt az ideális utazó tempóm.

Mivel végig sötétbe jöttem, így teljesen elájultam a halogén izzó fényerejétől. Még SOHA nem volt (pedig volt már pár) olyan segédmotorom, amivel simán tudtam sötétben motorozni.

 

 

Amikor itthon kiolvadtam (ez jó pár hónapot jelentett... - már a hó is elolvadt...). Kimentem a mocihoz, elsőre indult, szépen járt. Még az alapjáratom is helyre jött... Na, itt az alkalom, hogy elvigyem szerelőhöz. ;)

 

Elvittem Robi barátomhoz, aki megígérte, hogy segít felújítani a motort, mert az erdélyi mopedtúra előtt mindenféleképpen szerettem volna alaposan átnézni.

Mivel jó magam immár megfejeltem a 100 kg-ot, így úgy döntöttünk, hogy lehet, hogy a gyári henger fúrása helyett veszek rá egy 60-as hengert. Hiszen az van a fiam motorján is és alapvetően tetszett, bár különösebben nem éreztem az átütő különbséget. De tuti, ami biztos.

 

Mivel a télnek se volt vége, így volt időnk alkatrészek után nézni... Elkezdtem érdeklődni a hengerek után.

Nagyon sok felől, nagyon sok infót szedtem össze.

Olyan új kifejezésekkel bővült a szótáram, mint felömlő nyílás, 1mm-es gyűrű, meg hasonlók...

Közbe egyre jobban kezdett bennem érlelődni, hogy akármelyik szakértővel beszéltem mindegyik mást állított tuti dolognak. Kezdtem összezavarodni.

A 60-as hengertől nyomatékosabb lesz a motor, de az igazi különbséghez rezzót is kell vennem... - ebbe szinte mindegyik egyetértett. Kivéve Robi barátomat, aki azt mondta, hogy előbb ki kell próbálni... ;)

Na, a lényeg: kértem átajánlatott innen is onnan is. Az OLX-en hirdetőktől megtanultam, hogy a bűvös szó a lengyel.... ha egy hengerre azt írják, hogy Lengyelországból származik, akkor az már minőség... bár semmi nem igazolja, hogy tényleg onnan jött...

 

És ekkor ért az első meglepetés.

A Moped 91 KFT mindenféle kérés vagy célzás nélkül, az árak iránti érdeklődésemre visszakérdezett, hogy csak nem a Mopedrally-s Taki vagyok-e... Ha igen, akkor ingyen és bérmentve felajánlanak egy 60-as Almot henger szettet. Mindösszesen annyit kérnek, hogy írjam majd meg őszintén a véleményem. (Most épp azt teszem...) ;)

Mivel nekik sem volt raktáron, így majd küldik, ha lesz ...

 

Amikor magamhoz tértem, akkor azon kezdtem el gondolkodni, hogy akkor most mit is kezdjek a megmaradt temérdek pénzemmel...?

Beszéltem Robival, aki közben nagyjából átnézte a motort és mondta, hogy a karbim szar. Egyszerűen nem lehet rendes alapjáratot állítani. Dobjam ki és vegyek egy másikat... plusz összeírt még egy rakás apróságot (láncvédő csere, első teleszkóp szimering, olaj, kuplung kosár, kuplung lamellák, légszűrő stb...)

Az OLX-en hirdettek egy elvileg gyári új (ugye ez ellentmondásos), de mivel nem volt drága (6e), így nem nagyon érdeklődtem... megvettem. Robi majdnem elzavart vele - mert pont ilyen volt jelenleg is rajta (tudjátok, amin összesen egy állító csavar van - elvileg takarékosabb, gyakorlatilag a fene se tudja..). De megegyeztünk. Új karbi, jó karbi... egy próbát megér.

 

Közbe megjött a henger szett is.

Teljesen meglepődtem. Négy felömlős... a gyári dobozban ott figyelt a dugattyú gyűrűkkel és a csapszeg, hengertalp tömítés is. Plusz a gyári kis füzet, amibe kapásból 90-es főfúvókát ajánlottak hozzá...

Azt mondták, hogy a 4 felömlős pörkösebb motorokhoz való. Na fene... én nem szeretek pörgetni. Öreg vagyok, nyugodt vagyok...

De ha már itt van - felpróbáljuk. Mert, hogy is nézne ki, ha eladnám az ajándékot?? ;)

Plusz elkezdtek nekem jönni ilyenekkel a haverok, hogy ehhez rezzó kell és 1mm-es gyűrű, mert higgyem el, hogy így meg úgy...

Elhittem. De mivel itt volt a dugattyú is és rajta figyelt a 2mm-es gyűrű is, így természetesen szartam a véleményükre.

Alapvetően eddig is tetszett a Simson, ha egy kicsit jobb, vagy épp ugyan olyan lesz, nekem már az is jó...

Mindenesetre több fórumon is olvastam, hogy nem illik az 50-es hengerfejjel összerakni a 60-as hengert. De a 4 felömlőst meg már nem is ajánlott... Így aztán rendeltem még egy 60-ashoz való hengerfejet is (6e volt). Nagy különbséget nem érzékeltem rajta. De tény, hogy más volt az üreg kiképzése. Szűkebb volt és mélyebb (ebből adódhat, hogy ugyanakkora... de mégsem...) ;)

 

Robi el kezdte összerakni.

Kapott új csapágyakat, szimeringet... a hajtókarhoz nem kellett nyúlni, már cserélve volt. Lecserélte a tömítéseket... igazából a váltón kívül minden új benne.

Majd szólt, hogy mehetek érte... Mentem.

Hazafelé óvatosan mentem, hiszen csak bejáratos... Aznap mentem vele egy kört. Nem volt rossz...

Robi érdeklődött, hogy na milyen?

Mondom neki, hogy hát még nem igazán tudom... kb. olyan mint volt... De ugye még nem nagyon húztam neki gázt, mert bejáratos...

Bejáratos a tudom mi... - mondja ő. Már megjáratta, helybe és óvatosan is... Aztán meghúzta neki a szarvát is, hogy ha szét akar esni, akkor essen szét még ott....

Miiiii????

Hát mentem vele már 70-et is...

 

Duzzogtam-duzzogtam, de végül is Robi valamikor szerelő volt, most meg haver. Verjem el? Ezzel már semmi nem változna.

Elkezdtem kicsit nagyobb gázokkal közlekedni én is...

 

És egy új világ tárult ki előttem... Robi kivette a furulyát a gyári dobból, így kicsit hangosabb lett - de azt mondta, hogy ez kellett, hogy az új légszűrőhöz (szivacsos - gyári) megfelelően lehessen hangolni. Szóval a motor most 60-nál érzi a legjobban magát és simán megy 70-nel is.

Bár érezhetően kicsi előre a 14-es lánckerék. De úgy gondoltam, hogy a bejáratásra és a mopedrally-ra, erdélyi túrára fenn hagyom és majd csak utána teszek fel nagyobbat.

 

Itt helybe elgurulgattunk kb. 200 km-t. Majd utána megtankoltam, bekevertem egy kb. 30-35-ös keveréket és leutaztam a szüleimhez, majd kisebb kerülőkkel vissza. Ezt az utat még SOHA semmilyen motorral nem tudtam megtenni egy tank benzinnel. A kis Simson lazán bírta és még csak tartalékra sem kellett tenni... Mi a fene..? Mekkora ennek a tankja?

Ma utána számoltam: már kicsit több mint 300 km-t mentem vele...

És nem bírtam tovább: elmentem tankolni.

7 litert sikerült bele erőszakolnom.

Ez kb. 2.32 liter/100km-es fogyasztást jelent. Úgy, hogy kb. 60 körül utazgattam, és mentem 75-tel is, de ez még nem a vége volt.... Az össztávnak több mint a fele terepen való gurulás vala...

 

El vagyok ájulva.

Volt nekem anno egy vadi új Honda Innova 125 ANF-em, mert azt mondták, hogy az 2 liter alatt eszik... megvettem. Kb. 2 évig használtam. Soha nem evett 2,6 alatt. Emiatt kétszer is visszavittem... aztán eladtam. És erre itt van ez a keletnémet csoda.

Persze mondhatom, hogy volt 50-es Piaggio Liberty 50-esem is, mégpedig a takarékos 4T változat... Ha azzal 60-70 közt közlekedtem, akkor közel 4 litert, de 3.5-nél mindig többet fogyasztottam... El is döntöttem: a teljesítményhez kell az üzemanyag is.

És nem kell.

 

Na - hát kb. ennyit akartam írni - 2.3 liter/100 km...

Értitek? ;)

Comments powered by CComment